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M.Sc. Anna Feldhütter

Lehrstuhl für Ergonomie (Prof. Bengler)

Postadresse

Postal:
Boltzmannstr. 15
85747 Garching b. München

Biografie

Anna Feldhütter studierte den Bachelor- und Masterstudiengang Maschinenwesen an der Technischen Universität München mit den Schwerpunkten Ingenieurswissenschaftliche Grundlagen und Systematische Produktentwicklung. In ihrer Semesterarbeit am Lehrstuhl für Ergonomie (LfE) untersuchte Frau Feldhütter die Auswirkungen der Zielposition (z.B. einer Nebenaufgabe) im Fahrzeug auf Zielgenauigkeit, Handbewegungszeiten und Fahrperformance. Im Rahmen ihrer Masterarbeit am LfE validierte Frau Feldhütter ein Regressionsmodell, welches zur Schätzung der Parameter einer Übernahmesituation vom hochautomatisierten Fahren zum manuellen Fahren dient. Seit September 2015 unterstützt Frau Feldhütter den Lehrstuhl für Ergonomie als wissenschaftliche Mitarbeiterin. Ihr Schwerpunkt liegt in der Erforschung des Fahrerzustands bei der hochautomatisierten Fahrzeugführung. Dabei sieht sie sich an, wie sich längere hochautomatisierte Fahrten von bis zu 60 min auf die Wachheit der Fahrer und deren Übernahmeleistung auswirkt. Darüber hinaus erforscht Frau Feldhütter, ob die die Verwendung unterschiedlicher Automationsstufen bei den Fahrern zu Problemen in der Mode Awareness führt.

Lehrveranstaltungen

Winter term 2018/19

Ergonomic Product Design

Lecturer (assistant)
Number820014916
TypeLecture
Duration2 SWS
TermSommersemester 2017
Language of instructionGerman
Position within curriculaSee TUMonline
DatesSee TUMonline

Course criteria & registration

Description

Successful products have to meet high demands in regard to comfort. Three aspects have to be taken into account: 1. the comfort concerning the environment conditions (i.e. the areas of acoustics, vibrations and of climate), 2. the anthropometric design (i.e. the space conditions and the applied forces have to be adapted to the human body) and 3. the information flow between man and machine (i.e. demanding simple operations, unmistakable feedback and a minimum of operation mistakes). Using the presented methods, human models and simulation procedures predictions for a good product design are already possible in a very early state of the design phase.

Links

Veröffentlichungen

2018

  • Feldhütter, A.; Segler, C.; Bengler, K.: Does Shifting Between Conditionally and Partially Automated Driving Lead to a Loss of Mode Awareness? Advances in Intelligent Systems and Computing (Advances in Intelligent Systems and Computing), Springer International Publishing, 2018Los Angeles more…
  • Radlmayr, J.; Ratter, M.; Feldhütter, A.; Körber, M.; Prasch, L.; Schmidtler, J.; Yang, Y.; Bengler, K.: Take-Overs in Level 3 Automated Driving -- Proposal of the Take-Over Performance Score (TOPS). Advances in Intelligent Systems and Computing; Proceedings of the 20th Congress of the International Ergonomics Association (IEA) 2018, Springer, Cham, 2018Florence, Italy more…

2017

  • Feldhütter, A.; Gold, C.; Schneider, S.; Bengler, K.: How the Duration of Automated Driving Influences Take-Over Performance and Gaze Behavior. In: Schlick, C.; Duckwitz, S.; Flemisch, F.; Frenz, M.; Kuz, S.; Mertens, A.; Mütze-Niewöhner, S. (Ed.): Advances in Ergonomic Design of Systems, Products and Processes. Springer, 2017, 309--318 more…

2016

  • Feldhütter, A.; Gold, C.; Hüger, A.; Bengler, K.: Trust in Automation as a Matter of Media Influence and Experience of Automated Vehicles. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society (HFES) 2016, SAGE Journals, 2016Washington DC, USA Sep. 19. -23.2016 more…
  • Feldhütter, A.; Gold, C.; Schneider, S.; Bengler, K.: How Duration of Automated Driving Influences Take-Over Performance and Gaze Behavior. Arbeit in komplexen Systemen. Digital, vernetzt, human?!, GfA Press, 2016 more…
  • Radlmayr, J.; Körber, M.; Feldhütter, A.; Bengler, K.: Methoden und Fahrermodelle für Hochautomatisiertes Fahren. In: Klaffke, W. (Ed.): Haus der Technik. Expert Verlag GmbH, 2016, 54--75 more…